De energieprijzen rijzen al maanden de pan uit. Zelfs met de energietoeslag en het prijsplafond zijn veel mensen nog honderden euro’s per maand kwijt aan gas en elektriciteit. Maar veel bewoners kunnen hun energieverbruik met enkele tientjes per maand omlaag brengen. Hoe? Energiecoach Jinke Kleistra weet er alles van en geeft gratis advies bij mensen thuis.
Een gouden regel om energiezuiniger te leven, is er niet. De situaties die Jinke tegenkomt zijn te verschillend. De ene woning is goed geïsoleerd, de andere niet. Sommige woningen hebben dubbel glas, andere niet. De ene woning heeft vloerverwarming en de andere heeft radiatoren. Jinke kan hierdoor geen tips geven waar iedereen, altijd iets aan heeft. Daarom is het ook zo belangrijk dat ze als energiecoach bij de mensen thuiskomt en de situatie zelf bekijkt.
De functie ‘energiecoach’ bestaat bij de gemeente Heerenveen sinds februari. Steeds meer mensen nemen contact met Jinke op. ‘Mensen kunnen via de gemeente hun gegevens achterlaten. Ik bel ze dan binnen twee weken om een afspraak in te plannen.’ Een huisbezoek duurt hooguit anderhalf uur. Jinke maakt kennis, vraagt waarom de bewoners haar hebben uitgenodigd en maakt een ronde met ze door het huis. Op basis van wat ze hoort en ziet, geeft ze advies. Daarnaast bezoekt ze regelmatig Friese Energie Dagen om zelf nieuwe kennis op te doen.
Veel Friese gemeenten hebben een energiecoach. Jinke: ‘Mijn functie is ontstaan om mensen energiebewust te maken zodat ze minder energie verbruiken. Dat is beter voor hun portemonnee en voor het milieu. Veel mensen doen al erg hun best om energie te besparen. Zo hebben ze de thermostaat op 19 graden, in plaats van 20,5. Ze hebben ook vaak ledlampen. Ik stel daarom vooral vragen over hoe mensen zich gedragen. Waarom ze bijvoorbeeld de bovenverdieping verwarmen als ze beneden leven. En of ze misschien korter kunnen douchen.’
Tips heeft Jinke natuurlijk ook. In de ene woning kan radiatorfolie achter de verwarming worden aangebracht, om te voorkomen dat er via de buitenmuur warmte verloren gaat. In de andere woning mist tochtwering onder de deuren of in de brievenbus. En ook een waterbesparende douchekop kan mensen helpen om energie te besparen.
Jinke: ‘Het zijn allemaal kleine aanpassingen, maar als het 10 procent scheelt op de jaarrekening is dat mooi meegenomen. Sommige mensen weten niet waardoor hun energieverbruik hoog is. Het kan bijvoorbeeld ook aan verouderde koelkasten, vriezers en elektrische kachels liggen. Die gebruiken heel veel energie. Ze kunnen die apparaten testen met een energiemeter. Die is bij de bouwmarkt te koop. Ze kunnen ook gebruikmaken van de slimme meter in hun woning. Via hun smartphone of via de website van hun energieleverancier zien ze dan precies wat ze verbruiken.’
Inwoners van de gemeente Heerenveen kunnen Jinke bereiken door een contactformulier in te vullen op de website energieloketheerenveen.nl. Ze kunnen ook bellen via het Klant Contact Centrum van de gemeente op telefoonnummer 14 0513. Jinke neemt dan zo snel mogelijk contact op om een afspraak te maken. ‘Als ik ben langs geweest, zijn mensen eigenlijk altijd blij. Want zelfs als mensen zelf al veel doen, is er bijna altijd nog wel iets te vinden wat qua energieverbruik beter kan. En alle kleine beetjes helpen.’
Voor vragen over energie besparen is Jinke ook te bezoeken tijdens het wekelijkse inloopspreekuur in de Pop Up aan de Sieversstraat 15. Hier is ze vaak op woensdagen tussen 10.00 en 12.00 uur.
Elke gemeente waar wij huurwoningen hebben heeft energiecoaches. Kijk eens op de site van Energieteam Fryslân en neem contact op met een energiecoach uit uw gemeente.